ACTUALITATE
Curs valutar:
4.6975
4.1192
18 ianuarie 2019 Ultimul update: 13:00
09 [NOV 18] ACTUALITATE Buzau
Vineri, 09 noiembrie 2018

Căutaţi enzima de pe D.J. 203K!

Doru Gheorghiade alte articole de Doru Gheorghiade
1 vot 1734 vizualizari 0 comentarii doru.gheorghiade@sansabuzoiana.ro

Lucrările de reabilitare a Drumului Judeţean 203 K, Buzău-Podul Muncii, au început să trezească anumite suspiciuni privind calitatea execuţiei şi respectarea tehnologiei şi a materialelor folosite de firma executantă care a cîştigat licitaţia. Suspiciunile se referă, concret, la neexecutarea în teren a unor operaţiuni stabilite de proiectant, dar şi nefolosirea unor materiale extrem de scumpe, chestiune care ar duce în final la o reabilitare de proastă calitate care s-ar  traduce în stricarea drumului cu mult înainte de data stabilită prin contract.

Astfel, unul dintre cele mai tranzitate drumuri din judeţ pe care buzoienii îl aşteaptă reabilitat de zeci de ani, ar deveni un eşec plătit cu bani mulţi. În plus toate avantajele pe care le aşteaptă comunitatea buzoiană de la reabilitarea acestui obiectiv şi anume înflorirea zonei din punct de vedere economic ar rămîne doar o speranţă deşartă. Din capul locului  trebuie să spunem că acest articol nu se vrea o acuzaţie sau un proces de intenţie făcut împotriva cuiva, nici faţă de firma de construcţii care realizează DJ 203K şi nici faţă de beneficiar. Numai că, în ultima vreme, pe adresa redacţiei ne-au parvenit o mulţime de sesizări care ridică suspiciuni privind calitatea lucrării astfel că, din punct de vedere deontologic, sîntem obligaţi să atragem atenţia asupra unor posibile nereguli. Lămurirea acestor aspecte se poate face într-un singur fel, după cum ne-au lămurit specialiştii în construirea de drumuri consultaţi de reporterii cotidianului Şansa Buzoiană: printr-o expertiză tehnică independentă pe care chiar beneficiarul ar trebui să o comande.

Scurte consideraţii tehnice 

În mod concret toată chestiunea pleacă de la suspiciunea că firma constructoare eludează o procedură tehnică trecută în proiectul de reabilitare sau o face de mîntuială. Rezultatul este o diferenţă colosală de bani pe care beneficiarul o plăteşte prin contract dar ea nu s-a executat şi nu se execută, efectiv, în teren. După cum ne-au relatat specialiştii contactaţi proiectul d ereabilitare care prevede , printre altele, lăţirea şoselei incumbă nişte procedee tehnice specifice de consolidare laterală a drumului. Astfel, potrivit caietului de sarcini pe marginea drumului trebuie executate şanţuri laterale numite casete prin excavaţii la cota de la 60-70 centimetri adîncime. După ce laboratorul de analize preleva mostre ale pămîntului de pe fundul casetei se purcede la stabilizarea zonei care prevede o serie de operaţiuni tehnologice. Specialiştii susţin că întîi pămîntul se mărunţeşte, iar după această afînare, în funcţie de tipul de pămînt stabilit de laborator, peste suprafaţa respectivă de adaugă o enzimă foarte scumpă în amestec cu apă. Respectiva enzimă ecologică este extrem de costisitoare se aduce din import în bidoane de 20 de litri şi costă 3.800 de euro cu tot cu TVA per bidon. Substanţa pentru care doar două firme din ţară au licenţă de import şi distribuţie se amestecă în proporţii bine stabilite cu apă. Specialiştii spun că un bidon la 20 de litri de enzimă se folosesc pentru stropirea şi tratarea a 500 de metri liniari de casetă marginală. Rolul acestui amestec este de a întări fundul şanţului care trebuie să ajungă la duritatea betonului. Aceleaşi surse arată că peste pămîntul astfel tratat se adaugă un strat de balast peste care se pune piatră spartă, iar pe deasupra, se toarnă primul strat de asfalt. Caseta marginală constuită are rolul de a stabiliza drumul, iar orice rabat de la tehnologie duce la distrugerea cu mult înainte de termen a drumului care „fuge”, pur şi simplu. Aici e problema! De fapt aici este şi marea suspiciune. Şi, anume că, fiind foarte scumpă, enzima ecologică nu se pune în lucrare sau dacă se pune e foarte puţină „de ochii lumii”, iar efectul este acela de „apă chioară” aşa după cum ne-au relatat specialiştii noştri care ne-au ajutat la această documentare. De ce s-ar proceda aşa? Foarte simplu, pentru că ar rezulta o diferenţă de bani colosală. Cum arătam mai sus DJ 203 K are 36 de kilometri iar un bidon ar ajunge pentru tratarea a 500 de metri liniari de caseta marginală. Or, 36 de kilometri înseamnă de 36 de ori x 2 bidoane pentru fiecare kilometru x 2 pentru că sînt două sensuri. Calculul final al diferenţei este incredibil. 

Se cuvin lămuriri rapide 

Este limpede acum, că dacă sesizările sînt corecte, atunci beneficiarul ar trebui să comande o expertiză tehnică independentă care să lămu­rească situaţia. Adică să ştie şi buzoienii dacă tehnologia s-a respectat conform caietului de sarcini şi contractului sau nu. Dacă s-a respectat e foarte bine, dacă nu, n-are rost să mai explicăm care ar putea fi consecinţele. Şi asta pentru că o mulţime de oameni n-au văzut nici utilajele necesare nici cisternele, nici bidoanele cu enzimă care ar fi trebuit să apară pe cele 4 tronsoane de şantier pe care s-a lucrat. Iar casetele s-au astupat deja cu pămînt. Astfel, efortul financiar pentru reabili­tarea acestui important drum este de nu mai puţin de 79.189.724 lei.



Voteaza articolul: bun: 1  |  slab: 0   1

Comentarii

Nu exista nici un comentariu adaugat


Ultima ora

ieri [09:49]  MONDEN BUZAU

Atenție, se dansează la Buzău!

220 vizualizari Citeste tot
ieri [08:11]  ACTUALITATE BUZAU

Pieton,spulberat la Vadu Paşii

189 vizualizari Citeste tot
17 ian 2019 [16:20]  ACTUALITATE BUZAU

Proces important strămutat la Dîmboviţa

417 vizualizari Citeste tot
17 ian 2019 [13:25]  ACTUALITATE BUZAU

Accident în lanţ

410 vizualizari Citeste tot
17 ian 2019 [07:45]  ACTUALITATE BUZAU

Scandal monstru cu acuzatii de viol la DGASPC

487 vizualizari Citeste tot
16 ian 2019 [22:48]  ACTUALITATE BUZAU

Bărbat de 62 de ani, omorît în bătaie

282 vizualizari Citeste tot
16 ian 2019 [18:46]  ACTUALITATE BUZAU

A ars o cabană de vînătoare

441 vizualizari Citeste tot
16 ian 2019 [09:36]  MONDEN BUZAU

Adina Răducan, pe scena din București și Focșani

245 vizualizari Citeste tot
16 ian 2019 [08:05]  ACTUALITATE BUZAU

E ordin!Anchetă amăunțită la Maternitate

1034 vizualizari Citeste tot
15 ian 2019 [08:42]  MONDEN BUZAU

Focus Fm dă startul zilei!

331 vizualizari Citeste tot
15 ian 2019 [07:57]  SPORT BUZAU

HANDBAL Din nou în top!

335 vizualizari Citeste tot
14 ian 2019 [10:20]  MONDEN BUZAU

Lucia Dumitrescu, 18 ani de la momentul Whitney Houston

462 vizualizari Citeste tot
12 ian 2019 [14:26]  ACTUALITATE BUZAU

Ce ascunde acest om de zăpadă

696 vizualizari Citeste tot
12 ian 2019 [11:23]  ACTUALITATE BUZAU

VIDEO Fenomen ciudat! A nins cu tunete si fulgere

471 vizualizari Citeste tot
11 ian 2019 [20:02]  ACTUALITATE BUZAU

Stare de alarmă la Vadu Pașii

521 vizualizari Citeste tot

National

Presedinte
Ion CRISTOIU
Director general
Vlad PUFU