23 [MAI 13] ACTUALITATE Buzau
Joi, 23 mai 2013

Ordonanţă pentru insolvenţă în primării

Adrian Constantin alte articole de Adrian Constantin
1 vot 1827 vizualizari 0 comentarii adrianconstantin@sansanews.ro

Dacă până acum primarii şi aleşii locali nu îşi făceau probleme în legătură cu arieratele sau cu creditele, pentru că aşteptau ca autorităţile centrale să le repartizeze bani ori de câte ori se ajungea într-o situaţie delicată, reprezentanţii Guvernului vor să instituie procedura insolvenţei pentru unităţile administrativ teritoriale care datorii. 

În timp ce guvernanţii susţin că astfel încearcă să pună stop risipei din administraţia publică locală, primarii buzoieni cred că acestă măsură luată pentru o instituţie a statului nu este justificată, deoarece oricum firmele aveau mijloace legale de a cere recuperarea datoriilor. 

Prin Ordonanţa de urgenţă privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale guvernanţii susţin că intenţioneză să completeaze un set larg de reforme ale politicilor financiare, reglementând procedura privind criza financiară şi insolvenţa. 

Totodată, oficialii de la nivel central susţin că prin noile reglementări, creditorii îşi vor primi sumele datorate, fără ca activitatea şi serviciile administraţiei publice locale să fie blocate.

Comunele, oraşele şi consiliile judeţene, băgate în aceeaşi găleată

Potrivit ordonanţei de urgenţă aflate pe agenda şedinţei de guvern, unităţile administrativ teritoriale (primării, consilii judeţene) intră în insolvenţă la cererea creditorilor sau pot să-şi ceară singure insolvenţa. 

Prin criză financiară, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege situaţia unităţii administrativ-teritoriale în care nu sunt achitate obligaţiile de plată, lichide şi exigibile, mai vechi de 90 de zile, şi care depăşesc 15% din bugetul general al unităţii administrativ-teritoriale respective sau nu sunt achitate drepturile salariale prevăzute în bugetul local de venituri şi cheltuieli sau în bugetele instituţiilor sau serviciilor publice de interes local sau judeţean, după caz, pe o perioadă mai mare de 90 de zile de la data scadenţei. 

La începutul anului, din judeţ nu mai puţin de 15 primării (Brădeanu, Gherăseni, Glodeanu Siliştea, Măgura, Mânzăleşti, Mărăcineni, Murgeşti, Săpoca, Topliceni, Pănătău, Podgoria, Robeasca, Vadu Paşii,Vipereşti şi municipiul Buzău) se aflau în situaţii delicate, întrucît nu reuşiseră să achite 85% din datoriile mai vechi de 90 de zile înregistrate la finele lunii ianuarie. 

Totodată, pentru aceste primării a fost sistată  atât alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, iar cei care n-au reuşit să se redreseze de atunci ar trebui să ia în serios noile reglementări. 

Primarii, cot la cot cu administratorii judiciari

O altă surpriză pentru primarii din localităţile cu probleme este stabilirea unor administratori judiciari, care vor putea lua decizii pentru redresarea situaţiei bugetare locale. 

Astfel, procedura de insolvenţă, similară cu cea a societăţilor comerciale, se deschide pe baza unei cereri introduse la tribunal de către creditori sau de ordonatorul principal de credite. Pentru perioada de insolvenţă, administratorul judiciar împreună cu ordonatorul principal de credite întocmesc un plan de redresare a insolvenţei, care trebuie să fie supus avizării Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Judeţene sau a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti şi Camerei de Conturi teritoriale. 

În aceste condiţii, administratorii judiciari vor avea cam aceleaşi competenţe pe care le au liderii comunelor aleşi de populaţie. 

Acest lucru ar putea însemna că o parte dintre aleşii locali ar putea fi trecuţi pe linie moartă, după modelul directorilor Hidroelectrica.

'O chestiune care nu-şi avea rostul'

Intenţiile guvernanţilor nu sunt agreate de aleşii locali, primarii buzoieni considerînd că acestă măsură nu este justificată, deoarece oricum firmele aveau mijloace legale de a cere recuperarea datoriilor. Semnale repetate privind dificultăţile cu care se confruntă primăriile au fost făcute în repetate rînduri de către reprezentanţii Asociaţiei Comunelor din România (ACoR) – Filiala Buzău, care cred că insolvenţa primăriilor nu va aduce nimic bun. 

'Nu prea îşi avea rostul aşa ceva, pentru că ori cu conturile blocate, ori în insolvenţă, tot cam acolo se ajunge. Este o chestiune ce nu-şi avea rostul, pentru că firmele aveau posibilitatea să acţioneze în justiţie iar prin hotărîre judecătorească îşi recupera sumele. Ori se mai putea face o înţelegere cu reprezentanţii firmelor, pentru plata debitelor în cinci-şase luni, ori acum situaţia se schimbă fărpă rost', ne-a declarat Marian Muşat, preşedintele organizaţiei. 

Primarii mai susţin că multe investiţii pentru care au datorii au fost încurajate de la centru şi susţinute iniţial de diverse ministere, dar 'transferate' către unităţile administrativ teritoriale când se 'împotmoleau' din punct de vedere financiar.


Voteaza articolul: bun: 0  |  slab: 1   -1

Comentarii

Nu exista nici un comentariu adaugat


Ultima ora

Presedinte
Ion CRISTOIU
Director general
Vlad PUFU