21 [IUL 17] ACTUALITATE Buzau
Vineri, 21 iulie 2017

Din septembrie, autobuzele second-hand vor umple Buzăul

Doru Gheorghiade alte articole de Doru Gheorghiade
0 voturi 1368 vizualizari 0 comentarii doru.gheorghiade@sansabuzoiana.ro

Achiziţia celor 15 autobuze second-hand din Olanda, pentru Trans Bus SA, anunţată recent de autorităţile municipale buzoiene este învăluită în ceaţă. Pe diverse canale mediatice, primarul în exerciţiu al municipiului Buzău, Constantin Toma a spus că Trans Bus a definitivat acţiunea de cumpărare a 15 autobuze second-hand din Olanda, dar a adus extrem de puţine lămuriri pentru opinia publică deşi achiziţia s-a făcut pe banii buzoienilor.

Ca şi în cazul celor două autobuze Volvo second-hand cumpărate cu cîteva luni în urmă şi care circulă deja în oarş, autorităţile nu au dovedit transparenţa legală necesară oricărei achiziţii pe bani publici, oferind public doar nişte date vagi, în condiţiile în care autobuzele circulă pe drumurile publice şi transportă oamenii. Aşadar, Trans Bus, potrivit primarului Toma, a achiziţionat 15 autobuze second-hand şi urmează să mai cumpere încă 15, tot la mîna a doua, după ce Consiliul Local Municipal a respins o propunere de cumpărare a 30 de autobuze noi, în leasing, de mărime medie, prin votul contra al consilierilor PSD, plus cei ai ALDE. Cu acea ocazie, dar şi în alte dăţi, primarul Toma a zis că Buzăul nu-şi permite să dea 120 de milioane de euro pe autobuze noi, ci aşteaptă aprobarea proiectului de mobilitate urbană care permite achiziţionarea a 30 de autobuze noi, dar pe bani europeni, cu o cotă de participare din bugetul local de 2%. 

În aceste condiţi, ştim, din declaraţiile publice ale primarului Constantin Toma, dar şi din cele ale lui Gică Toader, directorul Trans Bus, că am cumpărat 15 autobuze second-hand din Olanda, fabricate în 2001-2011, Euro 5, de 12 metri lungime, dotate cu aer condiţionat pentru călători şi pentru şofer. Atît! Ce nu ştim, este dacă această achiziţie este o afacere suspectă, sau un pas pentru modernizarea Buzăului.

Ce nu ştim şi de ce?

Lipsa unor informaţii cere să lămurească opinia publică buzoiană privind această operaţiune de achiziţie naşte întrebări elementare, la care autorităţile sînt obligate de lege să răspundă. Iată cîteva dintre ele: 
1) Care a fost procedura de achiziţie pentru cele 15 autobuze second-hand?
2) Cît a costat fiecare dintre ele?
3) Care sînt caracteristicile tehnice ale autovehiculelor; cît consumă la suta de kilometri; cîţi kilometri au rulat şi pe ce drumuri? 
4) Cît este perioada de garanţie şi cine asigură, dacă asigură, mentenanţa?
5) Cine se obligă să furnizeze piesele de schimb şi alte consumabile specifice?
Evident, acestea sînt doar cîteva interogaţii simple şi de bun simţ pe care, orice buzoian lucid şi le poate pune fără pretenţii de specialst în transporturi auto de călători. E de spus, aceste lucruri deoarece achiziţionarea autobuzelor de acest tip VLD Ambassador, de 12 merti lungime vor fi puse în circulaţie într-un oraş gîtuit din punct de vedere al circulaţiei rutiere şi circulînd pe drumurile publice şi transportînd oameni. În aceste condiţii cetăţenii ar trebui să ştie cît de sigure sînt autobuzele pentru călători, dar şi pentru ceilalţi din jur, aflaţi în trafic pe şosea, ori mergînd pe trotuare.

Avem un studiu de trafic? Ce facem cu el?

Din declaraţiile primarului Toma se înţelege că Buzăul are deja un studiu de trafic făcut de profesionişti în domeniu. Buzoienii nu l-au văzut, dar dacă există, e de ştiut dacă documentul spune ceva despre oportunitatea cumpărării unor hardughii de 12 metri, într-un oraş sufocat de aglomeraţie. Realitetea arată deja că vechile BMC-uri galbene, tot de 12 metri, care circulă goale în mare parte a timpului, contribuie consisten la îngreunarea traficului. Ce-ar însemna încă 30 de matahale adăugate celor existente deja? Ne spune studiul de trafic ceva despre aceste aspecte?

Primarul Constantin Toma spune că reforma TransBus va revoluţiona transportul public de călători. Vom vedea dacă aşa vor sta lucrurile, însă, pînă atunci buzoienii ar vrea să ştie dacă acea Comisie de Siguranţă Rutieră din Palatul Comunal, formată din specialişti şi poliţişti rutierişti, a dat aviz favorabil acestei achiziţii de 30 de autobuze de asemenea dimensiune. În altă ordine de idei, e de aflat cum de a ajuns Buzăul să aducă zeci şi zeci de autobuze second-hand şi să se umple de munţi de fier vechi în condiţiile în care în alte oraşe, modernizarea, aşteptată de 30 de ani, de buzoieni, şi care întîrzie, a arătat precum la Cluj sau la Craiova că prezentul înseamnă autobuze electrice sau hibride. Maşini despre care managerul de la Trans Bus SA, Gică Toader, cumătru cu primarul Toma, nu pare să fi auzit. Noi abia sîntem în faza de a înnoi flota auto a Trans Bus cu autobuze second-hand.


Etichete: autobuzele |  Buzăul |  second |  septembrie |  umple
Voteaza articolul: bun: 0  |  slab: 0   0

Comentarii

Nu exista nici un comentariu adaugat


Ultima ora

azi [09:13]  MONDEN BUZAU

Denisa, numărul 1 în TOP 10 Focus FM

218 vizualizari Citeste tot
azi [07:36]  SPORT BUZAU

HANDBAL În pas de defilare

110 vizualizari Citeste tot
azi [07:32]  ACTUALITATE BUZAU

Cine a peticit breteaua din Crîng?

157 vizualizari Citeste tot
20 oct 2017 [12:41]  ACTUALITATE BUZAU

Muzica de cor cucereşte Buzăul

305 vizualizari Citeste tot
20 oct 2017 [10:11]  MONDEN BUZAU

Iată cum arată TOP 10 Focus FM!

645 vizualizari Citeste tot
20 oct 2017 [07:51]  SPORT BUZAU

Costică Stan - 68!

351 vizualizari Citeste tot

National

Presedinte
Ion CRISTOIU
Director general
Vlad PUFU